Specifični socijalno-tržišni položaj zavoda za javno zdravlje iziskuje novo balansiranje između sve veće potrebe za javno zdravstvenim intervencijama i tendencijom tržišnog poslovanja radi ostvarivanja profita.
Srednjoročno se planira horizontalna institucionalna integracija na način da bude jedan zavod po regionu, prema Planu mreže.
Bivši okružni zavodi postaju ogranci regionalnog zavoda.
Regionalni zavodi su zakonski i prema statutu podređeni liniji odgovornosti Instituta za javno zdravlje Srbije "Dr. Milan Jovanović Batut".
Model finansiranja mora odgovarati važnosti javnog zdravlja u društvu (npr. podrška razvoju zdravstvenih politika, socijalna medicina, podrška sprovođenju politika, epidemiologija) iz budžeta na osnovu jasno opisanog programa i rezultata rada sa garantovanim budžetom za vršenje javnozdravstvenih funkcija u okviru ostvarivanja opšteg interesa i društvene brige za zdravlje.
Mikrobiologija i usluge pripreme i praćenja programa – plaćanje po usluzi od RFZO-a. Higijena, učešće na međunarodnim projektima i sl. po tržišnim principima, ali ne smeju ugrožavati osnovne funkcije.